مقالات و مطالب روانشناسی

تربیت فرزند به تنهایی می تواند استرس آور باشد. اگر والد تنها هستید ، درک کنید که چگونه می توانید با این فشار کنار بیایید ، فرزند خود را پیدا کنید و او را پرورش دهید.

 

اگر به تنهایی کودکی تربیت می کنید ، در شرکت خوبی هستید. خانواده های تک والدی بیش از هر زمان دیگری شایع هستند. بدانید که چگونه برخی از چالش های خاص والدین مجرد را مدیریت کنید و آنچه را که می توانید برای تربیت یک کودک شاد و سالم انجام دهید ، مدیریت کنید.

 

چالش های مشترک تک والدین

تربیت کودک تحت هر شرایطی ممکن است دشوار باشد. بدون شریک زندگی ، سهام بیشتر است. به عنوان یک والد تنها ، شما ممکن است تنها مسئولیت کلیه جنبه های مراقبت روزانه کودک را داشته باشید.

 

پدر و مادر تنها بودن می تواند منجر به فشار ، استرس و خستگی شود. اگر بیش از حد خسته یا حواس پرت هستید تا بتوانید از نظر عاطفی حمایت کنید یا کودک خود را مرتب تأدیب کنید ، ممکن است مشکلات رفتاری ایجاد شود.

 

خانواده های تک والد نیز معمولاً درآمد کمتری دارند و دسترسی کمتری به خدمات بهداشتی دارند. دستکاری در کار و مراقبت از کودک می تواند از نظر اقتصادی دشوار باشد و از نظر اجتماعی منزوی باشد. ممکن است نگران نبودن الگوی والدین زن یا مرد برای فرزند خود نیز باشید.

 

برای کاهش استرس در خانواده تنها والدین خود:

 

عشق خود را نشان دهید. یادتان باشد که کودک خود را ستایش کنید. عشق و پشتیبانی بی قید و شرط خود را به او بدهید. هر روز زمانی را برای بازی ، خواندن یا نشستن با کودک خود اختصاص دهید.

یک روال ایجاد کنید. ساختار - مانند وعده های غذایی منظم و زمان خواب - به کودک شما کمک می کند تا بداند چه انتظاری دارد.

 

مراقبت از کودک با کیفیت را پیدا کنید.

محدودیت هایی را تعیین کنید. قوانین و انتظارات خانه را برای کودک خود توضیح دهید - مانند احترام گفتن - و آنها را اجرا کنید. با دیگر مراقبان زندگی کودک خود کار کنید تا نظم و انضباط مداومی را ارائه دهید. هنگامی که کودک توانایی پذیرش مسئولیت بیشتری را نشان می دهد ، برخی از محدودیت ها مانند زمان نمایش کودک را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید.

احساس گناه نکن خودتان را سرزنش نکنید و فرزندتان را خراب نکنید تا پدر و مادر تنها بودن را جبران کند.

مراقب خودت باش. فعالیت های بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید ، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به مقدار کافی بخوابید. برای انجام فعالیتهایی که به تنهایی یا با دوستانتان لذت می برید ، وقت بگذارید. با تنظیم حداقل چند ساعت در هفته برای مراقبت از کودکان ، یک "وقت منفی" به خود اختصاص دهید.

به دیگران تکیه دهید. با والدین دیگر برنامه کارپول را تنظیم کنید. به یک گروه پشتیبانی از والدین تنها بپیوندید یا به دنبال خدمات اجتماعی باشید. عزیزان ، دوستان و همسایگان را برای کمک بخواهید. انجمن های ایمانی نیز می توانند منابع مفیدی باشند.

مثبت بمانید اگر در شرایط سختی با فرزندتان صادق هستید ، مشکلی نیست ، اما به او یادآوری کنید که اوضاع بهتر خواهد شد. به جای اینکه انتظار داشته باشید کودک مانند یک "بزرگسال کوچک" رفتار کند ، به کودک خود سطح مسئولیت متناسب با سن خود را بدهید. شوخ طبعی خود را هنگام برخورد با چالش های روزمره حفظ کنید.

توجه داشته باشید که برخی تحقیقات نشان داده است که نوجوانان در خانواده های تک والدین خطر افسردگی و عزت نفس پایین تری دارند. علائم و نشانه های افسردگی ممکن است شامل انزوای اجتماعی باشد. احساس غمگینی ، تنهایی یا بی مهری دوست نداشتن نگاه کردن تحریک پذیری و احساس ناامیدی. اگر این علائم را در کودک یا نوجوان خود مشاهده کردید ، با پزشک وی صحبت کنید.

 

صحبت با فرزندتان در مورد جدایی یا طلاق

بسیاری از خانواده های تک والدی نتیجه طلاق یا جدایی هستند. اگر در خانواده شما اینگونه است ، با کودک در مورد تغییراتی که با آن روبرو هستید صحبت کنید. به احساسات کودک خود گوش فرا دهید و سعی کنید صادقانه به سوالات او پاسخ دهید - از جزئیات غیرضروری یا منفی بافی در مورد والدین دیگر خودداری کنید. به فرزند خود یادآوری کنید که هیچ کاری برای طلاق یا جدایی انجام نداده است و شما همیشه او را دوست خواهید داشت.

 

یک مشاور ممکن است بتواند به شما و فرزندتان کمک کند در مورد مشکلات ، ترس ها یا نگرانی ها صحبت کنید. سعی کنید به طور مرتب درمورد مراقبت و رفاه فرزندتان با والدین دیگر فرزندتان ارتباط برقرار کنید تا به او در سازگاری کمک کنید. کودکانی که در طلاق بهترین شرایط را دارند ، والدینی دارند که همچنان درمورد مسائل مربوط به تعلیم و تربیت ارتباط برقرار می کنند و نیازهای فرزندان خود را بیش از خواسته خود برای جلوگیری از همسر سابق قرار می دهند.

 

پدر و مادر و قرار ملاقات تنها

اگر قرار ملاقات دارید ، تاثیری که شریک عاشقانه جدید شما روی فرزندتان خواهد گذاشت در نظر بگیرید. به دنبال شریکی باشید که هم با شما و هم با فرزندتان با احترام رفتار کند. قبل از معرفی شخصی به فرزندتان ، منتظر بمانید تا اینکه رابطه محکمی با او برقرار کنید.

 

وقتی برای انجام مقدمات آماده شدید ، برخی از ویژگیهای مثبت همسر جدید خود را برای کودک خود توضیح دهید. با این حال انتظار نداشته باشید که شریک زندگی جدید و فرزندتان فوراً نزدیک شوند. به آنها فرصت دهید تا یکدیگر را بشناسند و روشن باشید که شریک زندگی جدید سعی در جایگزینی والدین دیگر ندارد.

 

الگوی زن و مرد

اگر والدین دیگر فرزند شما در زندگی او درگیر نباشد ، ممکن است نگران نبودن الگوی والدین زن یا مرد در زندگی فرزند خود باشید. برای ارسال پیام های مثبت در مورد جنس مخالف:

 

به دنبال فرصت های مثبت باشید. به موفقیت ها یا ویژگی های مثبت اعضای جنس مخالف در خانواده ، جامعه یا حتی رسانه های خود اشاره کنید. از اظهارات منفی و گسترده در مورد جنس مخالف خودداری کنید.

با کلیشه های منفی در مورد جنس مخالف در تضاد باشید. نمونه ای از اعضای جنس مخالف را که با کلیشه متناسب نیست ، به اشتراک بگذارید.

در زندگی خود اعضای جنس مخالف را که شریک زندگی عاشقانه نیستند ، وارد کنید. روابط مثبت را با اعضای مسئول جنس مخالف که ممکن است به عنوان الگویی برای فرزند شما باشد دنبال کنید. به کودک خود نشان دهید که امکان برقراری روابط طولانی مدت و مثبت با اعضای جنس مخالف وجود دارد.

پدر و مادر تنها بودن می تواند یک تجربه چالش برانگیز اما ارزشمند باشد. با نشان دادن عشق و احترام به فرزند خود ، صادقانه صحبت کردن و مثبت ماندن ، می توانید استرس خود را کاهش داده و به رشد فرزندتان کمک کنید.